Dijital dönüşüm yolculuğuna başlarken, birçok sorun vardır.

En önemlisi; müşterilerinizin bağlılığını artıracak, kullanıcı deneyimine pozitif katkılar sağlayacak yeni süreç, ürün veya fırsatı karşılayacak bir proje yapmak isterken, bu projeyi nasıl kabul ettirileceği büyük bir sorundur. Düşünsenize, belki de “tıkır tıkır” çalışan departmanlara yeni bir iş modeli önereceksiniz. Çalışma yapılarını değiştirmelerini talep edeceksiniz ve bu değişikliklerin pozitif yönde etkileyeceği konusunda ikna olmalarını bekleyeceksiniz. Ne kadar zor!

Düşünüyorum da ERP projelerinde bir departmanın sadece bir sürecini iyileştirmek bile ne kadar zaman alıyordu ki, bu nokta yapacağınız proje belki de tüm departmanları etkiliyor olacak. Aslında kötümser olmaya gerek yok hemen hemen her projede olan dirençler tekrar karşımızda çıkıyor olacak. Bu nedenle bir dijital dönüşüm fikrini ortaya koyarken “can yeleği” olabilecek durumları önerileri basit başlıklar halinde listelemek istedim.

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı 1*bvHlbf_OLrYzyohhfe1KnQ.jpeg

Odaklanacak ekibi kurun

Ekibinizi dikkatli seçmelisiniz, unutmayın hızlı değişim ve iddialı projeler herkese göre değildir. Ekibiniz asgari olarak ürünlerinizin veya hizmetlerinizin son kullanıcılarını bilmeli, işinizin stratejik yönlerine hakim olmalı ve uygulamayı düşündüğünüz teknolojiler konusunda gerekli becerilerle donatılmış olmalıdır. Değilse proje fikri öncesinde bu eğitimleri almalarında fayda olacaktır. Proje üzerine tam zamanlı olarak odaklanacak kişilere ihtiyacınız olacaktır.

Yardım: Ekibin düzenli olarak bir araya gelebileceği veya bu mümkün değilse sürekli olarak iletişim halinde olacağı düzenlemeler yapın.

Karşıtları unutmayın.

İnsanlar yeni bir fikirle karşılaştıklarında ilk tepkileri fikre eleştirisel yaklaşmak olur. Bunu daha serinkanlı ve mantıklı bir değerlendirme takip eder ve fikre yeşil ya da kırmızı ışık yakılır. Sonuç olarak katkı sağlayacağını düşündüğünüz projenin tüm detaylarını proje ekibi kadar bilmelerini beklemeyin.

Yardım: En yalın anlatımları, katkı sağlayacak unsurları ve riskleri herkese iletin. Bunun için yeni fikirleri sunarken önceden hazırlık yapın ve kaygıları gidermeyi hedefleyin. Fikrin uygulanmasının zorlukları olacaktır ama bu zorlukların üstesinden gelinmesi pozitif faydalar sağlayacaktır. Hedefiniz tüm karşıtları proje paydaşı olduğunu hissettirmek olmalıdır.

Yenilik zordur.

Yenilik için “ eski çalışma yöntemleri” veya “en iyi uygulamalardan” kurtulmak gereklidir. Bu yaklaşım içerden dışarı değişim için gereklidir. Aksi durumda bizim işi yapış biçimimiz böyle/ işi yapış biçimimizi değiştiremeyiz gibi bir yığın mazeretle karşılaşıyor olacaksınız. Bunun için projenin her noktada elde ettiği ilerleme de ölçülmelidir. Sonuçları iletin. Açık net ve şeffaf davranın. Eğer proje beklendiği şekilde gitmiyorsa iptal edilip yeni bir projeyi ele almak gerekliliği yaklaşımını asla unutmayın.

Yardım: Fikir üretme ve problem çözmede “tasarım odaklı düşünme” uygulamak büyük önem taşır. Tasarım odaklı düşünmenin sadece tasarımcılar için olduğu yönünde bir yanlış algı vardır. Bu doğru değildir, tasarım odaklı düşünme ürün, hizmet veya deneyimler üzerinde çalışırken son kullanıcı ile empati kurmak anlamındadır. Eğer tasarım odaklı düşünmeyi destekleyen bir süreciniz yoksa bunu oluşturmanız gerekecektir.

Sevilebilecek ürün aşamasında sunun

İlk elle tutulur, pozitif katkı sağlayan ürünü/deneyimi/süreci elde ettiğinizde hemen sunun fakat unutmayın ilk hedefiniz; minimum ihtiyaçları karşılayan ürün değil minimum kullanıcıların seveceği ürünü/hizmeti/süreci üretmeye hedefleyin. Kullanıcıların seveceği ürünler ortaya çıkarın. İkinci olarak, fikirlerinizi gerçek kullanıcılara test edin. Geri bildirimlerden ders çıkarın, düzeltin, tekrar test ettirin kaliteden taviz vermeden olabildiğince hızlı olarak iç sunumları yapın. Üçüncü olarak, her şeyi otomatik hale getirin. Otomasyon ürünün niteliğini arttırmakla kalmaz maliyetleri de düşürür.

Yardım: İstediğiniz özellik ve deneyim kararlarını desteklemek için kullanıcı testlerinden elde edeceğiniz bilgileri kullanın.

Projenin reklamı unutmayın

Dijital dönüşüm projeleri için kurum içinde de reklama desteğe ihtiyaç vardır. Bir şeyleri değiştirmek istiyorsunuz. Bunda anlaşılabilir bir konudur ama başarı/başarısızlık kriterlerinizi, ilerlemeyi ölçtüğünüzden emin olun.

Ve projenin promosyon aşamasında düşünülen dönüşümün; ürün/süreç/deneyimin özelliklerini açıklayan videolar veya demolar hazırlayın. Bu videoları kurum içi promosyonda kullanmak üzere e-posta, intranet, sosyal kanallar gibi mümkün olan her ortamı kullanın.

Dijital dönüşüm projelerinde en önemli adımlardan birinin de; tüm süreçlerde üst yönetimi bilgilendirme, sonuçları anlatma ve üst yönetim desteğini devamlılığını sağlama olduğu unutmayın.



on Aralık 10th, 2015 in Dijital Dönüşüm, Kurumsal Dijital, Yönetim
Creative Commons License
Except where otherwise noted, the content by Gökhan MERCANOĞLU is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.