Strateji kelimesi her cümlede önemli. Özellikle Kurumsal Sosyal Medya Projelerinde!

Yeni medya sektörünü şöyle bir gözden geçirdiğimizde geleneksel iş modellerinde olduğu gibi sosyal medyada kendi başarı ve başarısızlık öykülerini yaratmaya devam ediliyor. Sosyal hayatın ve tüketicinin bu kadar aktif olduğu bir kanalda kurgusal yanlışlıkların olamayacağını düşünmek yersiz olurdur. Baktığımızda her minimal bütçelerler inanılmaz başarı veya ciroları konuştuk -oysa artık vakit sosyal medya stratejileri için başarısız uygulamalara odaklanarak, nasıl başarısız olunmayacağını öğrenme vakti gibi görünüyor. Bir çok vakayı incelediğimizde sanki hemen hemen hepsinde başarısızlığa neden olan aynı etkenleri görüyoruz. Bunlardan en önemlisi STRATEJİ!

Gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki, stratejisi olmayan ve stratejisi iyi eleştirilmeyen kurumsal sosyal medya çalışmasının başarı şansı sıfırdır. -Hadi bakalım birde bunu deneyelim tadında- anlık motivasyonlarla yapılan sosyal medya çalışmalarının sonuç almadığını ve bütçeleri boşa harcadığını gördük. Yapılan sosyal medya çalışmasının amacı, neye hizmet ettiği, kim için hazırlandığı ve çalışma sonucunda şirketin ne elde etmeyi hedeflediği daha çalışmanın başında belirlenmeli, ölçülebilir hedefler konulmalı ve pozitif/negatif senaryo çalışmaları yapılmalıdır. Aksi durumda yapacağınız çalışmaların tamamı birer “fan” sayfasından öteye geçmeyen satışı yada marka bilinirliğini arttırmayan bizde bunu yapmıştık cümlelerine malzeme olmaktan fazlası olamayacaktır.

            Unutmayın, sosyal medyayı hangi kanal olarak nitelendirirseniz nitelendirin; buradaki topluluk sizin GERÇEK MÜŞTERİNİZ!

Bu nedenle pazarlama kampanyasından bağımsız -hap- şeklinde düşünmektense stratejinizin alanında profesyonel ekipler tarafından oluşturulmuş bir strateji, çok net ve ölçülebilir hedefler ve ekibin görüş birliğinden oluşmasına özen göstermelisiniz.

Üzgünüm ama bu iş -sosyal medya sitelerinde vakit geçirmek dışında herhangi bir profesyonel bakışı olmayan sözde “uzman”lara bırakılacak bir değildir.

Kurumsal sosyal medya, pazarlama danışmanlarının, yeni nesil iletişime ayak uydurmuş iletişimcilerin, konusunda uzman reklamcıların, tasarımcıların, programcıların ve yöneticilerin liderliğinde mesafe kat edebilir.

Kabul ediyorum. Böyle anlatınca kulağa çok karışık ve ürkütücü gelebilir.

Aslında basit dört soruya yanıt bulursak daha hızlı ilerleyebiliriz;

Bu projeden kurum olarak beklentimiz nedir?

Daha fazla bilinmek istiyoruz, daha fazla ciro hedefliyoruz, daha fazla potansiyel müşteriye ulaşmak istiyoruz, daha fazla ziyaretçi istiyoruz… bir sürü beklenti sayabiliriz. Fakat bu projeden ne beklediğimizi net olarak tanımlamalıyız. (Eğer online satış kanallarınız varsa onlarda oluşmasını hedeflediğiniz beklentilerinizde tanımlamalısınız.)  Bu tanımlama birazda  stratejinin ihtiyaçlarını (içerik yoğunlaşması, viral tanıtım, reklam vs..)

Hedef kitle kim?

            Şimdi, bu noktada varsa pazar araştırma raporlarınızı, yoksa hale hazırda müşteriniz olan profilden yola çıkarak erişmek istediğiniz hedef kitleyi belirlemelisiniz. Projenin geri dönüş maliyeti açısından bu çok -bıçak sırtı- bir konudur, hedef kitleyi gereksiz yere büyük tanımladığınızda maliyetleriniz daha yüksek olacaktır.

Hedef kitlem bizden ne bekliyor?

            Eğri oturalım doğru konuşalım. Düşünün biri sizi tanımadan,  bilmediğiniz, belki de damak tadınıza uymayan bir yemeği sunsa ve ben senin için bu düşündüm dese ne dersiniz?  Bu nedenle sosyal medya çalışmasında ulaşmaya çalıştığımız hedef kitleyi iyi analiz etmemiz gerekiyor. Nelerden hoşlanıyorlar, hoşlanmıyorlar, nasıl vakit geçiriyorlar, bizi nerede gördüklerinde beğenilerini belirtiyorlar, nerede sessiz kalıyorlar.. gibi sosyal medyadaki davranış kodlarını bilmemiz gerekiyor. (monitoring araçları bu konuda yardımcı olacaktır.) Bu bilgi sayesinde projenin ne kadar başarılı olacağını yada olmayacağını yüksek olasılıklarla bilmemiz mümkün hale geliyor. Unutmayın belki de hedef kitleniz devasa prodüksiyonlarla yaptığınız pazarlama kampanyasını değil de, basit bir   “Sürekli seni düşünüyoruz,  seni daha fazla memnun edecek ürünler için çalışıyoruz” mesajını da bekliyor olabilir.

Bütçe ve geri dönüşüm beklentisi nedir?

Hepimizin çok yaratıcı düşünceleri var! Uçuk kaçık. Bunu yapmalıyız dediğimiz. Lakin unutulmamalıdır ki hiçbir çalışma sınırsız kaynak prensibine göre yapılmaz. Bu nedenle yapacağının çalışmanın önemli strateji parçalarından biri bütçe konusundur. Ne kadar bütçe harcaması yapılacak? Hangi süreçlerde hangi kanallara yapılacak? ve bu doğru bütçe rakamı mıdır? Bu soruları net olarak tanımlamanız nerelerde ek bütçeye ihtiyaç duyacağını belirlemeniz gerekiyor. Aksi durumda bütçe kısıtından dolayı proje geri dönüşü düşük olabilir yada proje daha amacına ulaşmadan proje için kaynaklarınız tükenebilir. (Eğer bütçeniz yeterli değilse tekrar stratejinizi ve hedef kitlenizi gözden geçirmenizi öneririm.)

            Durumun özeti şudur ki; “iyi bir fikirden” doğan projenize başlamadan önce ekibinizi iyi kurar, hedeflerinizi net belirler ve tüm kaynaklarınızla planlı olarak ilerlerseniz, kurumsal sosyal medya projelerinde çok daha başarılı olursunuz.



on Kasım 7th, 2009 in Sosyal Medya
Creative Commons License
Except where otherwise noted, the content by Gökhan MERCANOĞLU is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.