MALİYET VE ARAMA MOTORU OPTİMİZASYONU

Altavista, ara-bul zamanları daha kolaydı, her siteyi istediğimiz gibi kaydeder, sonra reklamlar ile trafik alırdık. Lakin şu dönemde en önemli konu kullanıcı trafik ve kullanıcı kazanmanın ana kaynağı olarak semantik arama motorları ilk sırayı çekiyor.

İnternet kullanıcıları arama sonuçlarında üst sıralarda gösterilen yerleri daha çok ziyaret etme eğilimi taşıdığından web siteleri, bloglar veya diğer sosyal medya sayfalarına yönelik arama motoru optimizasyonu (SEO) çalışmaları şirketler için önem taşır.

SEO esasen daha geniş bir kavram olan arama motoru pazarlaması kapsamında değerlendirilmelidir. Bu kavramın diğer bileşeni de arama motoru reklamlarıdır (SEA). Bu iki bileşen birlikte kullanılabilir. Örneğin, bir kullanıcı belirli bir anahtar kelimeyle arama yaptığında SEO ilgili web sayfalarını arama sonuçlarında üst sıralarda göstermek SEA ise çevrimiçi reklamlar vasıtasıyla daha yüksek görünürlük elde etmek için kullanılabilir.

Farklı arama motorlarında farklı sıralama faktörleri kullanılması, bu faktörlerin zaman içinde değiştirilmesi ve çoğunlukla açıklanmaması SEO çalışmalarını zorlaştırmaktadır. Bu nedenle SEO çalışmaları büyük ölçüde deneme yanılma temelli sürekli iyileştirme gerektirir.

SEO “bir web sitesine ilişkin bir arama yapıldığında ilgili web sitesini organik arama motoru sonuçlarında belirgin biçimde üst sıralarda gösterme sanatı ve bilimi” olarak tanımlanabilir.

Google,  Yahoo gibi farklı arama motorları bulunmaktadır. Arama motoru seçimi hedeflenen bölgeye bağlı olmalıdır. Örneğin, istatistiklere göre Google dünya genelinde önde gelen (yaklaşık %90) arama motoruyken Çin’de fazla kullanılmamaktadır.

İndeksleme Mekanizması

Her arama motoru arama sonuçlarını sıralamak için kendi endeksleme mekanizmasını kullanır. SEO çalışmalarıyla web sayfaları bir veya daha fazla endeksleme mekanizması şartlarına göre daha üst sıralarda gösterilmek üzere uyarlanabilir. Ancak, arama motorlarının endeksleme mekanizmaları tam anlamıyla bilinmediği gibi zaman zaman değiştirilebilmektedir.

Arama sonuçlarından web sitelerine olan ziyaretçi trafiği üst sıralarda gösterilen sonuçlar için anlamlı derecede daha yüksek olduğundan birçok işletme SEO’nun göreceli olarak düşük maliyetinden fayda sağlayabilir. Ancak, bu uzun vadede gerçekleşecektir.

Arama motorlarının “örümcek” veya “bot” adı verilen programları düzenli aralıklarla web sitelerini tararlar. Sayfada kullanılan kelimeleri ve diğer sayfalara bağlantıları analiz ederek web sayfalarını arama sonuçlarında sıralamalarına izin veren bir veritabanı elde ederler. Web sitelerini anahtar kelimeye ilgileri bakımından sıralamak için iki yüz hatta daha fazla parametre (bulunan yer, bağlantı popülerliği, sayfada bulunan anahtar kelimeler, trafik veya kayıt verileri gibi) kullanılır. Ayrıca arama motorları tamamen SEO amaçlı tasarlanmış (aşırı optimize edilmiş) veya etik olmayan SEO teknikleri kullanılan sayfaları arama sonuçlarında alt sıralarda göstererek veya hiç göstermeyerek cezalandırabilirler de.

Arama motorları kullanıcılara internette aradıklarını bulma konusunda yardımcı olmalarına rağmen birçok insan interneti esas itibarıyla arama motoru sonuçları temelinde kullandığı ve sadece üst sıralardaki bağlantıları ziyaret ettiği için arama motorlarının elde ettiği güç eleştiri de almaktadır.

SEO için İpuçları

SEO konusunda bazı ipuçları aşağıda özetlenmektedir:

Sayfa dışı iyileştirmeler

– insanlar için anlamlı (anahtar kelimeler geçen, alt-çizgi yerine tire kullanılarak birleştirilen) sayfa adları kullanın.

– kolay bir yapı ve erişilebilirlik sunun (örümcekler sayfaları tararken formları doldurmaz veya olası sonuçları beklemez).

– teknik performansı göz önüne alın (yavaş yüklenen, geçersiz bağlantılar içeren sayfalar kullanmayın, sayfaların performansını düzenli olarak ölçün).

Sayfa içi iyileştirmeler

– özel ve ilgili tarayıcı başlıkları kullanın (URL’de, sayfanın içinde ve meta açıklamalarda anahtar kelimeleri kullanın, marka adı gibi özel anahtar kelimelerle başlayan ve ürün kategorisi gibi genel anahtar kelimelerle biten içeriğe özel terimler kullanın, indirilebilir dosyalara özel ve ilgili adlar verin, en çok sekiz kelimeden oluşan kısa başlıklar kullanın).

– özel ve ilgili meta açıklamalar kullanın (arama sonuçlarında URL’nin altında gösterilecek bir açıklama ekleyin, ideal anahtar kelimeleri bulun, bağlantılara ve resimlere anahtar kelime etiketleri ekleyin, ziyaretçilerden, araştırmacılardan ve müşterilerden geri bildirim almaya çalışın, trend olan anahtar kelimeleri kullanmaya çalışın).

Harici iyileştirmeler

– diğer sitelerde sayfanıza bağlantılar olsun (arama motorları için diğer sitelerden bağlantılar ilgili sitenin önemli olduğuna işaret edeceği için diğer ilgili web sitelerinden ve sosyal medya hesaplarından sitenize bağlantılar sağlamaya çalışın).

– web sitenizi arama motorlarına ve web rehberlerine kaydettirin (örümceklerin sitenizi ziyaret etmesini beklemeden doğrudan kaydettirmek optimum endekslenme sağlayabilir).

– ölçün, yönetin ve iyileştirin (ziyaretçi sayısı, ziyaret edilen sayfa sayısı, ziyaret başına sayfa, sayfada kalınan süre gibi verileri izleyerek sorunlu noktaları tespit edebilirsiniz).

Kullanıcı deneyimine yönelik iyileştirmeler

– iyi kullanıcı metrikleri hedefleyin (kullanıcı memnuniyet anketleri yapın, kullanıcıların sorularını yanıtlayın, ilgili kaynaklara bağlantı verin ve sayfaları düzenli olarak güncelleyin).

– ilgi çekici meta açıklamalar ve anahtar kelimeler (iyi tanımlanmış meta açıklamalar ve iyi seçilmiş anahtar kelimeler tıklama oranlarını ve bunun sonucu olarak sıralama yerini iyileştirebilir).



on Haziran 1st, 2007 in Sosyal Medya
Creative Commons License
Except where otherwise noted, the content by Gökhan MERCANOĞLU is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.